Kvotering för eller emot?

I dagens DN läser jag en notis på ekonomisidorna. Där står det att norska företag lämnat landet, åtminstone är några av dem numera listade någon annanstans. Orsaken spekuleras vara lagstiftningen inom kvotering. Det får mig att tänka på två saker. Kvoteringens vara eller icke vara och nyansering i nyhetsrapportering.

Huruvida kvotering i styrelser är bra eller dåligt lämnar jag till var och en att avgöra, eftersom jag själv inte tagit ställning i frågan. Jag kan bara konstatera att bilden av det lyckade norska exemplet fått sig en liten törn i och med den här rapporteringen. Jag minns tydligt ett reportage på SVT strax innan valet där man åkt till Norge och undersökt kvoteringslagstiftningens följder. I ett ensidigt väldigt positivt reportage uttalade sig den ena efter den andra om hur lyckad lagstiftningen var och vilken skillnad den hade inneburit. När jag tittade på detta hade jag några månader tidigare lyssnat till en kvinnlig norsk styrelseledamot. Hon berättade att det i Norge var väldigt få kvinnliga vd:ar. De som har ledande operativa befattningar får förfrågningar om styrelserummen och tackar då ja till det. Enligt denna kvinnliga norska styrelseledamoten innebar det ett problem då hon menade att det är otroligt viktigt att ha kvinnor på just ledande operativa befattningar.

När jag då såg reportaget funderade jag på hur det kunde komma sig att det var så oerhört ensidigt. Det fundarade jag på även imorse, när jag läste morgontidningen.

Det är inte helt lätt med bevis och effekter från en lag. Det är inte speciellt lätt att med siffror och statistik se till vilka faktiska förändringar som ägt rum. Det är inte svart eller vitt, det är komplext. Det gör att detta blir en värderingsfråga, en tyck-fråga en åsiktsfråga. Vi vet inte, men vi tror, tycker och känner om kvotering.

Eftersom jag själv har svårt att avgöra vad jag tycker i just kvoteringsfrågan skulle jag vilja bjuda upp till dans. Vem vill gästblogga hos mig och försöka övertala mig att gå på just din linje? Har du en stark åsikt i frågan, skriv till mig så publicerar jag. Så småningom ska jag fatta mitt beslut.

Lämna en kommentar