Socialt Entreprenörskap

En sak som verkligen ligger mig varmt om hjärtat är att bidra till en bättre värld. Jag känner att när det är dags för mig att till fullo äntra arbetslivet så vill jag spendera min tid och energi på att göra något som de facto gör gott. Men jag tror inte på enbart bistånd eller på att skänka lite pengar då och då skulle göra världen bättre. Exempelvis skriver Stiglitz & Charlton i sin fantastiskt intressanta bok ”Fair Trade for All” att vi varje år spenderar 100 miljarer dollar årligen i bistånd till världens fattigaste länder, men att dagens handelsregler (hinder, tullar m.m.) kostar just de fattigaste länderna tre gånger så mycket. Tre gånger så mycket. Bistånd i all ära. Men det är ju inte där problemet ligger.

Då förstår man att det inte räcker med att ge lite för att minska sitt dåliga samvete, något mer måste till. Därför så tror jag mycket på socialt entreprenörskap. Socialt entreprenörskap kombinerar nyttan att göra något gott med drivkraften att göra vinst och växa som ett företag. Kort och gott entreprenörskap med ett gott syfte.

I förra veckan minglade jag hos Meditra, som drivs av entreprenörerna Petra Jonsson och Hanna Pokorny som båda har ett stort samhällsintresse. Förutom att mingla och träffa trevliga människor så diskuterade vi intressanta och relevanta frågor. Bland annat vad socialt entreprenörskap egentligen är, och vad man gör om det går lite sämre för företaget, när är det ok att ta in ett uppdrag som kanske inte stämmer överens med värderingarna? Är det över huvudtaget ok?

Med på minglet var både entreprenörer och personer från föreningar och studenter. Det var tydligt att det var en skillnad mellan hur exempelvis entreprenörer och representanter från föreningslivet såg på frågan. Enligt min mening är entreprenörer mer realistiska medan föreningsreps är betydligt mer idealistiska med betydligt högre mål. I en förening tror jag det är möjligt att ha högre ideal, vilket jag tycker är bra. I ett företag handlar det till sist om att göra business.

Jag tror att det går att kombinera, och jag tror inte man behöver göra en tradeoff mellan att tjäna pengar och göra gott. Men jag tror det är viktigt att komma ihåg att det inte går att vara en superorganisation, lika lite som det går att vara en supermänniska.Det gäller att sätta upp rimliga mål. Att överhuvudtaget starta ett företag leder till skatt in till staten (bättre välfärd) förhoppningsvis kan man anställa och dessutom så gör det också samhället en större tjänst om fokus ligger på det sociala. Då blir det destruktivt om man bara sätter upp hinder för sig själv (får inte göra a, får inte äta b osv.)

Det handlar i stort om att se möjligheter istället för begränsningar. I marknadsföringen har vi pratat en hel del om ”bottom of the pyramid”, vilket handlar om att erbjuda produkter och tjänster till människor med väldigt lite pengar. Om man ser det som en svårighet (de har knappt några pengar, alltså lönlös målgrupp) eller som en möjlighet (här har vi flera miljoner människor som inte ett enda företag fokuserar på) är upp till var och en. Jag skulle välja det senare.

Det är fantastiskt kul att se hur intresset för just socialt entreprenörskap växer och det sätter givetvis tryck på de redan etablerade företagen. Kunder ställer högre krav och framtida arbetstagare ställer högre krav. Vi vill inte jobba för vilken organisation som helst. 

Att få diskutera dessa frågor under en kväll hos Meditra var både trevligt och inspirerande och jag hoppas det blir fler liknande event framöver. Det är kul när man inte alltid delar samma syn och genom att diskutera med icke likasinnande så breddas perspektiven. Att diskutera med någorlunda likasinnande är peppande och inspirerande. 

Jag är peppad och inspirerad (och jobbar på att bredda perspektiven). Nästa år ska jag skriva en masteruppsats och jag gör det gärna inom det här området. Om någon har tips, idéer eller tankar så tar jag mer en gärna en fika eller läser en kommentar eller mejl om det. 

Tack till Petra och Hanna för en trevlig kväll!

4 reaktioner på ”Socialt Entreprenörskap

  1. Socialt entreprenörskap kan sätta trender och påverka konsumenter att ta ansvar. Jag tror att medveten konsumtion kommer att växa framöver. Det finns en nidbild att entreprenörskap ofta har onda biverkningar när det i själva verket driver samhället framåt.

  2. Lisa! Kul att du kom, och coolt att eventet väckte så mågna tankar. En sak, vi benämner oss inte själva som sociala entreprenörer, snarare som entreprenörer med ett stort samhällsintresse. Våra mål är ganska blygsamma när det kommer till samhällsförändring, framförallt vill vi ha ett jobb som känns kul och meningsfullt för oss själva. Det innebär bland annat att de affärer vi gör ska vara vettiga, för oss, för våra kunder, och att de ska ha en (helst) positiv eller (i sämsta fall) neutral påverkan på samhället runt omkring.

Lämna en kommentar